Het moet passen

De vormtekening voor het vlakke patroon van de beplating -zij- en bodemplaten- zijn niet opgetekend in de plannen.
Die moest ik dan zelf bepalen.
Met behulp van 3mm MDF platen werd de klus geklaard. Een onvermijdelijke tussenstap want zonder patronen wordt het naderhand knoeiwerk met de eigenlijke zij- en bodemplaten.
En gedurende het gepuzzle (en geklungel met de veel te lange slappe slierten) viel me een knipoog op van Paul de ontwerper; Het breedste vlak van de bodem is 1,24m, hetzij de breedte van een handelsmaat multiplex paneel.
Knipoog jawel want hiermee gaat hij voluit naar wat het breedst mogelijk is onderwater met een 13 voet binnen de beperking van standaard plaatmateriaal.

Dan even overgestapt naar roer en zwaardkast.
Voor het roer wil ik de helmstok afneembaar en kantelbaar tegelijk. Na wat zaag- en denkwerk had ik een werkend model in de hand en moest één en ander op de maatvoering van het plan overgezet worden.
Het vroeg wat geduld en overleg met mezelf, maar het deel is klaar.
Het lamineren van het werkstuk voor de gebogen helmstok uit drie stroken 10mm Yellow Pine is plezierig werk… Wat ik toch beter zou plannen in zomerdagen.
Want met een temperatuur die boven en onder de 17°C schommelt in de werkplaats is het uitharden van epoxy dansen op een slappe koord.

De basis voor de zwaardkast maken is redelijk rechttoe-rechtaan.
Eerst het zwaard (haast) helemaal afwerken en dan de kast erom heen.
Ongeveer 15 lbs moet er in’t zwaard (15 Lbs of pounds= 6.8 kg) en dat was een meevaller, met negen 16cm plaatjes bladlood van de 33cm brede rol lood die ik heb kwam ik op 6,6kg.
Na wat geweld met een voorhamer werd het geheel 12mm dik. Die moeten straks in het 30mm dikke zwaard zitten.
6,5mm uitfrezen in de twee 15mm zwaardhelften is geen heldendaad maar het verdient naderhand de medaille van beste stof- en schaafsel opruimer van de dag.

Leest U nog?
Mmm, U bent een liefhebber van botenmakerij, van deze boot, of bouwt er zelf één?
Deze is bedoeld voor het deelnemen aan La semaine du Golfe de Morbihan 2021 (10 -16 mei), daarna is ie te koop.
Bij wijze van spreken als gebruikt directievoertuig met weinig kilometers op de teller.