De tekeningen van Gartside voor de “Crisis Cat” zijn zondermeer volledig maar kant-en-klare patronen zoals in de “Burda” destijds zijn er niet bij.
Die heb ik voor de handigheid uitgewerkt in CAD en op ware grootte geplot op papier.
De romp is deels een stitch & glue constructie en de spanten zijn tijdelijk. Ze zijn hulpvormen die later niet in de romp zullen terug te vinden zijn.
En dat stemt me gelukkig; De precisie is van belang maar de afwerking niet, hoera en zie daar ze zijn klaar.
Het spantenraam is gerecupereerd van B2.
De OSB spiegel is een tijdelijke en laat me toe de vorm van de zijplaten te ontwikkelen om dan daarna een definitief gemillimetreerde spiegel te maken.
Deze boot is bijzonder breed, afhankelijk van waar je het wil meten (binnen- of buitenboord) om en bij 1,8 meter en dat voor een lengte van 4 meter.
De bodem is van de steven tot midscheeps plat en gaat vandaar naar de spiegel over in een lichte V-vorm. Precies het omgekeerde van waar ik vertrouwd mee ben bij planeer-bootjes.
Rare boot als ik de kenmerken ervan in mijn hoofd optel en probeer de vaareigenschapen te voorspellen. Maar dat is precies hetgene wat ik niet moet doen.
Met aandacht verder werken en vertrouwen op het vakmanschap van de ontwerper, zoals ontspannen maar geconcentreerd een Airfix model samenstellen met één oog op het instructieblad en het ander op het prentje van de doos.