Het gaat vooruit, zij het langzaam maar zeker.
De bouw van deze boot geeft inmiddels de indruk van de bouw van een prototype.
De skiff is bedacht en getekend door John Gardner zo’n dertig jaar geleden maar vermoedelijk heeft hij er geen gebouwd, gezien de man overleed in 1995. Het zou volstaan om er één netjes na te bouwen, ware het niet dat ik er inmiddels +20 jaar mee heb gevaren. Eén en ander is voor herziening vatbaar.
- De afgesloten zwaardkast die hoog opzwiept in het midden van de boot bepaalt voor een deel het karakter en het uitzicht van het originele ontwerp… Maar de “bult” zit behoorlijk in de weg bij het varen.
Die moet weg. De zwaardkast van deze boot volgt nu de lijn van de doftwegers (lees: de hoogte van de andere bankjes).
- Het voorste middendoft (doft=bankje) wordt nooit gebruikt en is een ding gebleken waarover je steeds overheen moet klauteren of waaronder spullen klem komen te zitten.
Die laat ik er (voorlopig?) ook uit.
- Het originele”Houari” tuig is perfect bij het zeilen, zoals eerder gezegd kende ouwe John zijn vak en wist zijn geesteskind het juiste zeil aan te meten van op de tekentafel zonder er ooit één te bouwen.
Echter, het op- en aftuigen gaat moeizaam in winderige omstandigheden en is van op het water vrijwel niet mogelijk.
Twee zeiltjes zijn inmiddels in de maak; Een originele Houari die de boot altijd zal passen, en een (iets groter) gaffelzeiltje. Dat laatste zal het op- en aftuigen te water aanzienlijk verbeteren.
Prototype dus want met een gewijzigd zwaard, een onverstaagde zwaardkast en twee tuigen te testen is dit een vernieuwd ontwerp.
Zal beslist het eindresultaat ten goede komen.
En wel ja hieronder wat beelden van de vooruitgang die ik de moeite vindt.
Met bronzen schroeven hier en daar!