



Voor wat context over Minisails zie deze post genaamd Minisail 9000
Rond 2011 had ik het plan opgevat om een houten kuiploze Minisail “Sprite MK1” te bouwen. Uit alle ontwerpen van Minisail types leek me dat de meest verstandige.
Echter omdat deze licht gebouwde hechthouten bootjes inmiddels 40 jaar eerder werden gebouwd was de kans om een goed bewaard exemplaar op de kop te tikken minimaal.
Alle voorbereidingen waren getroffen (inclusief aankoop van hout, epoxy, bestellen van een zeil, maken van bouwtekeningen etc…) en welja kort daarna kwam er één te koop op Ebay.
Ben de romp, roer en zwaard gaan ophalen in Bristol. Voor dit exemplaar had ik geen hoop om er ooit mee te zeilen maar het zou een bruikbaar model zijn als referentie-object om de replica te bouwen.
Twee jaar later was die klaar, zie de korte historiek van MS 9000 elders in deze blog.
Bij nadere inspectie echter bleek het helemaal geen wrak te zijn maar een perfect bewaard en gezond 50+ jaar oud bootje.
Opgetuigd met de mast, giek en zeil van mijn polyester Minisail deed ik er met veel genoegen eerste ervaringen mee op. En warempel deze rompvorm zeilt op zowat alle koersen meer comfortabel en betrouwbaar dan de Polyester MS “Monaco MK2”.
1) De platte bodem geeft veel meer initiële stabiliteit
2) Er is geen kuip die vol loopt bij overhellen. Bij hoog aan de wind varen wil een Monaco wel eens vollopen en dan moet je afvallen naar meer halve wind om snelheid te maken teneinde de zelflozers te activeren. (Bijzonder irritant en bij momenten haast gevaarlijk in wedstrijd-omstandigheden).
Toch ook nadelen:
1) Het op je kont achterwaarts 180° zwenken bij manoeuvers (overstag/gijp) vraagt geduld en gewenning om het onder de knie te krijgen.
Iedere Minisail heeft de grootschoot achterdeks, wat achterwaarts van kant wisselen bij wenden impliceert.
2) Bij het voor de wind zeilen wil de boot graag vertragen als je de platte bodem niet uit het water haalt en ze “in haar vouw” zeilt
3) Bij windkracht 4+ wil het overstag gaan wel een keer moeilijk tot onmogelijk zijn. En eens het manoeuver is mislukt blijft de boot hardnekkig in de wind liggen, bovendien hoe harder het waait hoe hardnekkiger ze blijft liggen.
Echter die nadelen wegen niet op tegen de voordelen gezien ze op te vangen zijn door gewenning aan de boot, plus de toevoeging van een sliding seat maakt één en ander beter beheersbaar.
Deze boot ligt nu reeds 15 +jaar stof te vangen in de werkplaats en mag weg.
Met mast, giek en zeil, ook zwaard en roer zijn erbij. Als mede een sliding seat.
Geen grootschoot of neerhouder (takeling), die zijn in de loop der jaren in permanente bruikleen geraakt op andere bootjes.
Het zeil is relatief recent maar twee versterking oogjes in de halshoek moeten gerepareerd worden.
Minisail 287 is te koop voor € 100
(Of mag gratis weg samen met MS 9000 als je die koopt)

